מאת: צביקי לפידות, מנהל מחלקת נדל"ן, סטרשנוב קלדרון בע"מ
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שמבצעים יזמים היא שליחת דוח האפס למקורות מימון ובקשת הצעות מחיר. על פני השטח, זה אולי לא נראה כמו טעות. אחרי הכל, היזם מקבל מספר הצעות ושוקל את העלויות, תוך שימוש בהצעות כדי לקבוע את האפשרות הרווחית ביותר. עם זאת, גישה זו עלולה להיות טעות קריטית ולהוביל מראש לרווח מצומצם של היזם.
חשוב להבין שהצעת מחיר להסכם ליווי משמשת כתוכנית עסקית בשלמותה.
הצעת מחיר מקיפה בדרך כלל רק עמוד אחד ואינה מקיפה את כל התנאים המסחריים של הפרויקט, הכוללים גם הכנסות וגם הוצאות. הצעת המחיר מתייחסת לרוב לעלויות ישירות כמו ריבית ועמלות, אך לא תמיד ברורים התנאים המסחריים של הפרויקט, שמשחקים תפקיד משמעותי.
באי הכנת תוכנית פיננסית לפרויקט, יזמים מסתכנים בכך שהם מאפשרים לבנק או לגוף חוץ בנקאי לנהל את האינטרסים הכלכליים שלהם. תרחיש זה עלול לגרום לתוצאות בעייתיות ולא נבונות.
בחברת סטרשנוב קלדרון, מחלקת מימון הנדל"ן שלנו עובדת עם יזמים לפיתוח תוכנית עסקית, הפועלת למעשה כהצעת מחיר שהכנו עבורם מראש. הצעה זו שומרת בו זמנית על האינטרסים הכלכליים של היזם תוך סיפוק ועדת האשראי של הצדדים המממנים – מצב של win-win.
הכדור נמצא אז במגרש של הגורם המממן, שעליו להחליט האם ההצעה שלנו מתאימה לו, ולא להיפך. למעשה, גישה זו מאפשרת ניהול אינטרסים יזום שמשאיר את היזמים עם הרבה יותר אפשרויות וגמישות רבה.