מאת: איל שלזינגר, מנהל כספים, סטרשנוב קלדרון בע"מ
תחום הבנקאות הינו תחום מקצועי אשר נלמד בעיקר בתוככי הבנק עצמו. על כן, מנהלי כספים אשר לא הגיעו מתחום הבנקאות נדרשים להכרת נוהלי הבנק ושיטות העבודה שלו ויכולים לקבל סיוע לשם כך מגורם מקצועי על מנת שיוכלו להתנהל עם המערכת הבנקאית בצורה מיטבית.
ריכזנו מספר טיפים ועצות אשר יוכלו לסייע ולהקל בעבודה עם הבנקים:
- לבנק ישנה שפה מקצועית אשר ייחודית לתחום. על מנת למנוע אי נעימויות רצוי ללמוד שפה זו או להיעזר בבעל מקצוע.
- השתדל לעבוד עם יותר מבנק אחד. ישנה חשיבות לצבירת היסטוריה בנקאית. לעיתים קרובות, הבנקים אוהבים לחלוק את הסיכון הפיננסי.
- שיתוף ובניית אמון – במהלך הפעילות עם הבנק חשוב לשתף בהצלחות ובקשיים של העסק ובכך לבנות יחסי אמון בין בעל העסק והבנקאי אשר ישפרו את המלצת הבנקאי בעת גיוס אשראי.
- נהלו את תזרים המזומנים שלכם בתבונה, כך שאתם אלו שתודיעו לבנקאי שלכם על הצורך הצפוי בגישור תזרימי ואל תחכו לבנקאי שיתקשר להודיע שאתם חורגים מהמסגרת. הנכונות והיכולת לסייע בצורה זו יהיו גדולים במידה רבה.
- יש מקום לשאת ולתת על המחיר, אך עשו זאת בתבונה. השקיעו ברכיבים שבאמת מהווים עבורכם הוצאה משמעותית והכירו בכך שככל שתתנהלו נכון ומסודר יותר ביום יום, כך רמת סיכון האשראי שלכם תהיה נמוכה יותר והיכולת לקבל מחירים טובים תהיה גבוהה יותר.
- בעת משא ומתן חשוב להדגיש פעילויות רווחיות לבנק, כגון פעילות מטבע חוץ וסחר חוץ, ניכיון צ'קים, פעילות בניירות ערך ועוד.
- היערכו עם תכנון מסודר באשר לצורכי האשראי שלכם המשלב גם מרווחי בטחון. מומלץ שצורכי האשראי יגזרו מבניית תקציב מסודר לשנה הקרובה ועדיף אף ברזולוציה חודשית. פניות חוזרות לבנק לבקשת אשראי מהוות עפ"י רוב אינדיקציה לחוסר תכנון וחוסר שליטה ובכך מקשות על נכונות הבנק לגדול באשראי ו/או לספק אותו במחירים טובים.
- הימנעו מלהתחייב לבנק על נושאים שישנה סבירות גבוהה שלא תעמדו בהם. לדוגמא, אשראי שלא ניתן לפרוע בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו, אמות מידה פיננסיות המבוססות על תוצאות שאפתניות במיוחד. אי עמידה בהתחייבויות מערערת את אמון הבנקאי בלקוח ועלולה לפגוע בו בעתיד.
זכרו, מערכת יחסים טובה – מועילה לשני הצדדים, גם כאשר כל צד מנהל את האינטרס של עצמו.